- 3 decembrie: Declarația rabinilor ortodocși cu privire la creștinism: documentul în lb. engleză / documentul în lb. franceză (mai jos prezentăm traducerea declarației în limba română);
- 10 decembrie: Reflexia teologică asupra raporturilor dintre catolici și evrei cu ocazia celei de-a cincizecea aniversări a Declarației Nostra Aetate (nr. 4): documentul în lb. franceză;
- prezentarea Cardinalului Kurt Koch, președintele Comisiei pentru relațiile religioase cu iudaismul din cadrul Consiliului Pontifical pentru promovarea unității creștinilor: card. Koch
Declarație a Rabinilor Ortodocși cu privire la Creștinism
Ierusalim, 3 Decembrie 2015
Pentru a face voia Tatălui nostru din ceruri: spre un
parteneriat între evrei și creștini
După aproape două milenii de ostilitate reciprocă și înstrăinare, noi,
rabini ortodocși, care conducem comunități, instituții și seminarii în Israel,
Statele Unite ale Americii și Europa, recunoaștem oportunitatea istorică ce ne
stă înainte. Căutăm să facem voia Tatălui nostru din ceruri acceptând mâna oferită nouă de surorile și frații
noștri creștini. Evreii și creștinii trebuie să lucreze împreună ca parteneri pentru
a răspunde provocărilor morale ale epocii noastre:
1.
Shoah s-a încheiat acum 70 de ani. A fost punctul
culminant al secularei lipse de respect față de evrei, al oprimării și
respingerii lor, precum și al dușmăniei dintre evrei și creștini care a decurs
de aici. Privind retrospectiv, este
clar faptul că neputința de a depăși acest dispreț și de a ne angaja într-un
dialog constructiv pentru binele omenirii a slăbit rezistența față de forțele
rele ale antisemitismului, care au cufundat lumea în crimă și genocid.
2.
Recunoaștem că, de la Conciliul Vatican II, învățăturile
oficiale ale Bisericii Catolice s-au schimbat fundamental și irevocabil.
Promulgarea documentului Nostra Aetate
acum 50 de ani a demarat procesul de reconciliere între comunitățile noastre. Nostra Aetate și documentele bisericești
oficiale pe care le-a inspirat ulterior resping fără echivoc orice formă de
antisemitism, afirmă legământul etern
dintre D-zeu[1]
și poporul evreu, resping acuzația de „deicid” și subliniază relația unică
dintre creștini și evrei, pe care Papa Ioan Paul II i-a numit „frații noștri
mai mari”, iar Papa Benedict XVI i-a considerat „părinții noștri în credință”.
Pe această bază, catolicii și alte oficialități creștine au început un dialog
onest cu evreii, care s-a dezvoltat în ultimele cinci decenii. Noi apreciem
afirmația Bisericii legată de unicitatea locului lui Israel în istoria sacră și
despre răscumpărarea lumii la eshaton. Astăzi, evreii au simțit dragoste
sinceră și respect din partea multor creștini, exprimate în multe inițiative de
dialog, întâlniri și conferințe în toată lumea.
3.
Așa cum au făcut Maimonides și
Yehuda Halevi[2],
noi recunoaștem că creștinismul nu este o eroare sau un accident, ci un
rezultat al voii divine și un dar pentru popoare. Prin separarea între Iudaism
și Creștinism D-zeu a vrut o separare între parteneri cu diferențe teologice
semnificative, însă nu o separare între dușmani. Rabbi Jacob Emden a scris că
„Iisus a adus lumii un dublu bine: El a întărit Tora lui Moise într-un mod maiestuos...
și nici unul din înțelepții noștri nu a vorbit mai explicit despre
imuabilitatea Torei. Pe de altă parte, El a făcut popoarele să renunțe la
idolatrie și le-a obligat să țină cele șapte comandamente ale lui Noe, ca să nu
se comporte ca fiarele câmpului, și le-a insuflat ferm trăsături morale...
Creștinii sunt comunități care lucrează de dragul cerului, care sunt menite să reziste,
intenția lor este și ea de dragul cerului, iar ei nu vor rămâne fără răsplată.”[3] Rabi Samson Raphael Hirsch ne-a învățat că
„creștinii au acceptat Biblia Ebraică a Vechiului Testament ca pe o carte a
revelației divine. Ei mărturisesc credința în D-zeul cerului și al pământului
așa cum este proclamată în Biblie și recunosc suveranitatea providenței divine.”[4]
Acum când Biserica Catolică a recunoscut Legământul veșnic dintre D-zeu și Israel,
noi, evreii, putem recunoaște validitatea continuă și constructivă a Creștinismului
ca partener în răscumpărarea lumii, fără vreo teamă că această deschidere va fi
exploatată în scopuri misionare. Așa cum s-a afirmat de către rabinatul Comisiei
bilaterale a Israelului în dialog cu Sfântul Scaun, sub conducerea Rabinului
Shear Yashuv Cohen, „Noi nu mai suntem dușmani, ci parteneri siguri în
articularea valorilor morale esențiale pentru supraviețuirea și bunăstarea
omenirii.”[5]
Nici unii nici alții nu putem împlini voia lui D-zeu în această lume de unii
singuri.
4.
Atât evreii cât și creștinii
au în comun misiunea dată prin Legământ de a desăvârși lumea sub suveranitatea
Atotputernicului, așa încât toată omenirea să cheme numele Lui și toate
urâciunile să fie îndepărtate de pe pământ. Noi înțelegem ezitarea de a afirma
acest adevăr, prezentă de amândouă părțile, și facem apel la comunitățile
noastre să depășească aceste temeri pentru a putea stabili o relație de
încredere și respect. Rabi Hirsch a învățat, de asemenea, că Talmudul îi
situează pe creștini, „în ce privește îndatoririle interumane, pe exact același
nivel cu evreii. Căci ei au dreptul să se bucure de tot ce li se datorează, nu
doar în termeni de dreptate, ci și de o activă iubire frățească umană.” În
trecut raporturile dintre creștini și evrei erau înțelese adesea prin relația
de adversitate dintre Esau și Iacob. Cu privire la aceasta, Rabi Naftali Zvi
Berliner (Netziv) înțelesese deja la sfârșitul sec. al XIX-lea că evreii și
creștinii sunt destinați de D-zeu să fie parteneri într-o relație de iubire: „În
viitor, când copiii lui Esau vor fi îndemnați de un spirit pur să-i recunoască
pe fiii lui Israel și virtuțile lor, atunci și noi vom fi îndemnați să
recunoaștem că Esau este fratele nostru.”[6]
5.
Noi, evreii și creștinii, avem
mai mult în comun decât ceea ce ne desparte: monoteismul etic al lui Avraam;
relația cu Unicul Creator al cerului și al pământului, care ne iubește și are
grijă de noi toți; Sfintele Scripturi iudaice; credința într-o tradiție normativă;
valorile vieții, familiei, integrității
pline de compasiune, dreptății, libertății inalienabile, dragostei universale
și păcii la care trebuie să ajungă în cele din urmă lumea. Rabi Moses Rivkis
(Be’er Hagoleh) confirmă aceasta atunci când scrie că „Înțelepții s-au referit
numai la idolatrii din zilele lor, care nu credeau în crearea lumii, în Exod,
în faptele minunate ale lui D-zeu și în Legea divină. Dimpotrivă, oamenii în
mijlocul cărora suntem răspândiți cred în toate aceste elemente esențiale ale
religiei.”[7]
6.
Parteneriatul nostru nu
diminuează în niciun fel diferențele existente între cele două comunități și
religii. Noi credem că D-zeu se folosește de mulți mesageri pentru a-și dezvălui
adevărul și în același timp afirmăm obligațiile etice fundamentale pe care toți
oamenii le au înaintea lui D-zeu și pe care Iudaismul le-a susținut întotdeauna
prin legământul noahitic universal.
7.
Imitându-l pe D-zeu, evreii și
creștinii trebuie să ofere modele de slujire, de dragoste necondiționată și de sfințenie.
Noi toți suntem creați după Chipul Sfânt al lui D-zeu, iar evreii și creștinii
vor rămâne dăruiți Legământului, jucând laolaltă un rol activ în răscumpărarea
lumii.
Semnatarii inițiali, în ordine alfabetică (lista semnatarilor este deschisă,
pentru versiunea actualizata vedeti www.cjcuc.com):
Rabbi Jehoshua Ahrens (Germany)
Rabbi Marc Angel (United States)
Rabbi Isak Asiel (Chief Rabbi of Serbia)
Rabbi David Bigman (Israel)
Rabbi David Bollag (Switzerland)
Rabbi David Brodman (Israel)
Rabbi Natan Lopez Cardozo (Israel)
Rav Yehudah Gilad (Israel)
Rabbi Alon Goshen-Gottstein (Israel)
Rabbi Irving Greenberg (United States)
Rabbi Marc Raphael Guedj (Switzerland)
Rabbi Eugene Korn (Israel)
Rabbi Daniel Landes (Israel)
Rabbi Steven Langnas (Germany)
Rabbi Benjamin Lau (Israel)
Rabbi Simon Livson (Chief Rabbi of Finland)
Rabbi Asher Lopatin (United States)
Rabbi Shlomo Riskin (Israel)
Rabbi David Rosen (Israel)
Rabbi Naftali Rothenberg (Israel)
Rabbi Hanan Schlesinger (Israel)
Rabbi Shmuel Sirat (France)
Rabbi Daniel Sperber (Israel)
Rabbi Jeremiah Wohlberg (United States)
Rabbi Alan Yuter (Israel)
Semnături adăugate:
Rabbi Herzl Hefter (Israel)
Rabbi David Jaffe (USA)
Rabbi David Kalb (USA)
Rabbi Shaya Kilimnick (USA)
Rabbi Yehoshua Looks (Israel)
Rabbi Ariel Mayse (USA)
Rabbi David Rose (UK)
Rabbi Zvi Solomons (UK)
Rabbi Yair Silverman (Israel)
Rabbi Daniel Raphael Silverstein (USA)
Rabbi Lawrence Zierler (USA)
Traducere de Alexandru Ioniță
Centrul de Cercetare Ecumenică
Sibiu (http://www.ecum.ro/)
Universitatea Lucian Blaga din
Sibiu
alexandru.ionita@ulbsibiu.ro
[1] Grafia D-zeu
caută să echivaleze grafia G-d din documentul original englez, care manifestă
reticența Iudaismului de a rosti numele divine.
[5] A patra întâlnire a
Commission of the Chief Rabbinate of Israel and the Holy See’s Commission
for Religious Relations with Jewry, Grottaferrata, Italy (19 October 2004).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu